poniedziałek, 15 lipca 2013

Upside down rainbow


Ciekawe zjawisko przyłapałem dzisiaj na niebie.

Wybrałem się z synem na plac zabaw, a on po chwili krzyczy do mnie:
-"tata tęcza"
- "…aha…" pomyślałem, jaka tęcza jak od dwóch tygodni nie pada?!
Synuś nalegał, więc podniosłem głowę…ale fajna pomyślałem:)

Tęcza odwrócona – łuk okołozenitalny – to rzadkie zjawisko powstające w ściśle określonych warunkach, przy czystym niebie z chmurami typu cirrus. Chmury te zbudowane są z kryształków lodu.
W przeciwieństwie do deszczowej tęczy (światło napotyka krople wody), odwrócona tęcza pojawia się na niebie, gdy światło wpada przez kryształki lodu o budowie heksagonalnej.

Łuk okołozenitalny powstaje nad Słońcem, klasyczna tęcza na przeciwko naszej gwiazdy. 
Odwrócone tęcze są najlepiej widoczne, gdy Słońce jest tuż nad horyzontem. Barwy odwróconej tęczy są czystsze niż w przypadku tęczy deszczowej.

Zdjęcia zrobiłem Samsungiem Galaxy SII, nic lepszego nie miałem pod ręką:)


Łuk okołozenitalny 19:03 - widok z Oxfordu


Łuk okołozenitalny 19:04 - widok z Oxfordu


Łuk okołozenitalny 19:05 - widok z Oxfordu - czarny punkcik to samolot


Łuk okołozenitalny 19:09 - widok z Oxfordu


Łuk okołozenitalny 19:11 - widok z Oxfordu


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz